2012
PASTORALA INVIEREA DOMNULUI
J U S T I N I A N
Din mila lui Dumnezeu,
Arhiepiscop al Maramureșului și Sătmarului
Iubitului cler, cinului monahal, dreptcredinciosului nostru popor
din Episcopia Ortodoxă Română a Maramureșului și Sătmarului:
Har, binecuvântare și pace de la Dumnezeu
iar de la noi, calde urări de liniște și fericire
pentru Sfintele Sărbători ale Învierii Domnului
„Aceasta este ziua pe care a făcut-o Domnul,
să ne bucurăm şi să ne veselim în ea”
Iubiţii mei fii sufleteşti,
La început zilele n-au avut nume, ci, după cum ne spune Sfânta
Scriptură, de la început zilele au fost numite de Dumnezeu: ziua întâi,
ziua a doua, ziua a treia, ziua a patra, ziua a cincea, ziua a şasea. Şi de
fiecare zi era legată una din lucrările importante ale Creatorului lumii.
În prima zi Domnul a zis “să fie lumină” şi a fost lumină. Şi
aceasta, adică lumina, a fost prima formă a materiei şi în lumină se va
descompune întreaga materie la sfârşitul veacurilor, după cum constată
şi spune Revelaţia supranaturală, pe care o păstrează Sfânta Scriptură.
În şase zile Dumnezeu a creat cerul şi pământul, iar ziua a şaptea a
fost zi de odihnă: “Şi a binecuvântat Dumnezeu ziua a şaptea şi a sfinţit-o,
pentru că într-însa S-a odihnit de toate lucrurile Sale...” (Fc. 2, 3). Prin zi
de odihnă nu se înţelege şi zi nelucrătoare, zi de repaos total, pentru că la
Dumnezeu nu este niciodată totală nelucrare sau nemişcare, ci de la
început, de la creaţie, toată creatura este în mişcare, în lucrare. Totul se
mişcă în univers şi totul se mişcă şi în cea mai mică părticică din materie,
totul este în activitate, în mişcare, deşi cu ochiul liber această mişcare este
neobservată de noi. Dar s-a observat că materia este formată din atomi.
Mai nou ştiinţa a avansat şi a constatat că şi atomul nu este divizibil, ci
este compus din părţi care au fost numiţi protoni şi neutroni, dar şi aceştia
se descompun în fotoni, deci în unde de lumină, aşa cum materia de la
început a fost formată.
Deci totul este în mişcare, de la foton până la marile corpuri
cereşti. Şi în corpul nostru totul este în mişcare, totul este în lucrare. Nu
numai organele, ci şi sângele şi carnea şi osul este compus din celule care
sunt în mişcare, fără ca noi cu ochiul liber să putem observa. Însă totul se
mişcă după o impresionantă ordine. Nici în natură, nici în corpul nostru
mişcarea nu este haotică, nimic nu se mişcă în dezordine, ci în toate
există o desăvârşită disciplină, totul lucrează după o perfectă ordine
supravegheată de Dumnezeu. Providenţa dumnezeiască coordonează şi
supraveghează totul. Acesta este, deci, repaosul lucrător, lucrarea care
niciodată nu încetează, după cum ne asigură şi despre aceasta Cuvântul
lui Dumnezeu, adică Iisus Hristos, Care este Dumnezeu întrupat şi Care
zice: “Tatăl Meu lucrează şi Eu lucrez…” (In. 5,17).
Ziua a şaptea Dumnezeu a declarat-o zi de odihnă, zi de repaos,
ca o mare binecuvântare pentru creatura Sa, faţă de care Dumnezeu
avea o deosebită dragoste şi milă şi grijă şi care nu ar fi fost capabilă
singură să-şi dea răgaz, să-şi împartă timpul, să acorde şi trupului său
odihnă pentru refacere, o zi în care el, omul, să se învrednicească de
bucuria pe care o dă repaosul şi odihna. Acesta este scopul zilei a şaptea
şi ea a fost respectată de la facerea lumii până la Moise, fără ca această
zi să aibă un nume, fără ca să fie legată de un eveniment.
Moise, omul lui Dumnezeu, care a fost luminat de Dumnezeu să
facă o ordine în viaţa omenească, să dea legi; Moise, care a dat porunci
din partea lui Dumnezeu, el a dat zilelor denumiri, a legat ziua a şaptea
de un eveniment, de cel mai mare eveniment din viaţa poporului ales,
din viaţa neamului lui Israel, care a fost eliberarea Poporului evreiesc
din robia Egiptului. Aceasta era pentru poporul lui Israel – şi prin el
pentru tot neamul lui Adam – un Eveniment, un moment de o
importanţă deosebită, de o importanţă capitală, pentru că prin această
eliberare a început şi chemarea întregului neam omenesc să se
pregătească pentru împlinirea făgăduinţei lui Dumnezeu de a trimite lui
Adam şi urmaşilor lui un Mântuitor. Eliberarea lui Israel din robia
Egiptului a fost un semn de pregătire dat omenirii pentru eliberarea din
starea de robie fizică şi spirituală, din starea de robie trupească şi
sufletească în care căzuse omul prin neascultarea lui Adam de porunca
lui Dumnezeu, neascultare prin care s-a rupt legătura dintre creat şi
necreat, dintre creatură şi Creatorul ei, rupere care a provocat moartea
celui creat şi îmbătrânirea întregii creaturi.
Iubiţi fraţi şi iubite surori,
După căderea omului, materia a început să se degradeze, să
îmbătrânească şi ea şi să nu rodească fructele pline de viaţă – ca un semn
al îmbătrânirii – să crească în loc de roade bogate, spini şi pălămidă,
femeia să nască în dureri, bărbatul să facă să rodească pământul numai
prin sudoarea frunţii. Chiar şi lumea neînsufleţită, lumea minerală, a
început şi ea să îmbătrânească, să se răcească, să se descompună şi să
piară şi ea. Acestea toate sunt urmările abaterii omului de la Legea dată
lui de Dumnezeu, de la răzvrătirea lui Adam împotriva lui Dumnezeu,
de la căderea omului în păcat, care a provocat degradarea întregii
creaţii, degradare care continuă până astăzi.
Eliberarea poporului lui Israel a fost un semn al eliberării reale a
omenirii din robia trupului şi a sufletului deopotrivă. În amintirea
acelui eveniment s-a dat nume zilei a şaptea de Sabat, Ziua Sâmbetei.
După Întruparea Fiului lui Dumnezeu, Sabatul, care aminteşte doar de
eliberarea unui popor, a poporului evreiesc din Egipt, ziua Sabatului a
devenit Ziua Domnului, ziua eliberării întregului neam omenesc din
robia morţii şi a păcatului, eliberare pe care a făcut-o Fiul lui
Dumnezeu, Iisus Hristos, prin Jertfa şi Învierea Sa.
Domnul a făcut această strămutare, pentru că Întruparea, Jertfa
şi Învierea Sa au adus eliberarea întregului neam omenesc din robia şi
osânda veşnică la viaţa şi fericirea veşnică, de la întunericul nefericirii
şi al morţii la lumina Învierii şi a fericirii veşnice. Paştile evreiesc, care
amintește de eliberarea evreilor din Egipt, au fost o umbră, o prevestire
a Învierii Domnului, prin care Iisus Hristos a eliberat întreg neamul
omenesc din robia veşnică a iadului. Din voia Sa, Mântuitorul a dat
lumii Paştile cele noi şi sfinte cu care începe eternitatea, viaţa cea
fericită şi fără de sfârşit a omului, a întregului neam al lui Adam, care
crede, Îl iubeşte şi ascultă pe Fiul lui Dumnezeu.
Iubiţii mei fii sufleteşti,
Toate evenimentele mari din viaţa cea nouă, din viaţa creştină,
sunt legate de ziua Domnului, de Duminică. În această zi Domnul a
înviat. În această zi Domnul S-a arătat mironosiţelor şi a spus: “Eu merg
la Tatăl Meu şi la Tatăl vostru, la Dumnezeul Meu şi la Dumnezeul
vostru…” (In. 20,17). În această zi Domnul S-a arătat la doi ucenici ce
călătoreau spre Emaus, care se îndoiau de dumnezeierea şi Învierea Lui,
mustrându-i pentru îndoiala lor, zicând: “O, nepricepuţilor şi
zăbavnicilor cu inima ca să credeţi toate câte au spus proorocii ! Nu
trebuia, oare, ca Hristos să pătimească acestea şi să intre în slava Sa? “
(Lc. 24, 25-26).
Şi după ce aceşti ucenici au fost pătrunşi de credinţă şi de iubire
faţă de Domnul înviat, L-au rugat: “Doamne, rămâi cu noi că este spre
seară şi s-a plecat ziua” (Lc. 24,29). Domnul i-a ascultat şi a intrat în
casă şi s-a aşezat la masă cu ei. Apoi, Domnul S-a ridicat şi luând în
mâini pâinea a frânt-o, iar când a frânt pâinea în faţa lor şi-a arătat faţa
Sa dumnezeiască, iar ucenicii “în frângerea pâinii L-au cunoscut”, zice
Sfânta Scriptură (Lc. 24,35). Şi de acum înainte, la frângerea pâinii, ce
se va face în toate altarele lumii, slujitorii altarelor şi toţi
dreptcredincioşii Îl vor recunoaşte pe Domnul, Cel ce prin Învierea Lui
a arătat lumii că El este viu şi prezent la toate Liturghiile, pe toate
altarele Bisericii Sale, aşa cum viu şi prezent S-a arătat la prima
Liturghie, pe care El a săvârşit-o în Ziua Învierii, în Emaus, cu Luca şi
Cleopa.
În această zi, în ziua Învierii Domnului, spre seară, Domnul a
intrat prin uşile încuiate la ucenicii Săi şi le-a zis: “Pace vouă! Precum
M-a trimis pe Mine Tatăl vă trimit şi Eu pe voi; şi zicând acestea a suflat
asupra lor şi le-a zis: Luaţi Duh Sfânt cărora veţi ierta păcatele le vor fi
iertate şi cărora le veţi ţine vor fi ţinute”(In. 20, 21-23). Atunci, în Ziua
Învierii, Hristos a întemeiat marea Taină a Bisericii Sale, Preoţia, dând
ucenicilor dumnezeiasca putere de a elibera pe oameni din robia
păcatelor şi a morţii, putere pe care o are numai Dumnezeu şi slujitorii
pe care El i-a chemat, puterea de a ierta păcatele şi în viaţa de acum,
adică pe pământ, şi în veacul viitor, adică în cer.
În ziua aceasta, în Ziua Duminicii, Domnul, care S-a înălţat la
cer la patruzeci de zile şi stă de-a dreapta Tatălui, la cincizeci de zile
după Înviere trimite de la Tatăl pe Duhul Sfânt “care de la Tatăl
purcede”, cum a spus lămurit şi înainte de Înviere. (In.15,26) Aşadar în
această zi, în ziua Cincizecimii, prin Pogorârea Sfântului Duh, s-a
întemeiat Împărăţia lui Dumnezeu pe pământ, Biserica lui Hristos, care
este condusă şi sfinţită şi însufleţită, adică plină de Har, de putere
necreată, pentru că izvorăşte în mod tainic din Dumnezeu şi
îndumnezeieşte pe cei ce fac parte din ea şi prin Hristos sunt fii ai lui
Dumnezeu.
Iubiţii mei fii sufleteşti,
Ca o încununare, tot în Ziua Învierii, Stăpânul cerului şi al
pământului, Iisus Hristos, prin ucenicul Său cel iubit, care era unul din
“fii tunetului” (Mc. 3,17), face descoperirea cea mai plină de taină
numită Apocalipsa, prin care vorbeşte de ceasul necunoscut de nimeni,
numai de Tatăl: “Am fost în duh în zi de duminică şi am auzit, în urma
mea, glas mare de trâmbiţă”. (Apoc.1,10)
Iată câtă importanţă a dat Domnul zilei a opta, zilei de
Duminică, cu care începe eternitatea, viaţa veşnică, cu care se încheie
lucrarea lui Dumnezeu şi urmează sfârşitul timpului şi începutul
veşniciei, pentru care ne cheamă Biserica să ne pregătim în fiecare
săptămână, în fiecare Duminică în care se îmbracă cerul în lumină şi
într-o pace cerească.
Clopotele Bisericii noastre ne vestesc în toate sărbătorile şi
duminicile, triumful Împăratului lumii, triumful lui Hristos asupra
„întunericului cel din afară”, cum numeşte Iisus Hristos locul lipsit de
lumina Sa, Care ne-a spus când a venit pe pământ: “Eu sunt Lumina
lumii!”. “Voi sunteţi fiii luminii”, le-a zis Fiul lui Dumnezeu, Care cu
moartea pe moarte a călcat şi celor din morminte viaţă le-a dăruit.
Hristos a Înviat!
JUSTINIAN
ARHIEPISCOP AL MARAMUREȘULUI ȘI SĂTMARULUI
Dată în Reşedinţa noastră episcopală din Baia Mare, la Sfintele
Sărbători ale Învierii Domnului din Anul Mântuirii 2012.
PASTORALA NASTEREA DOMNULUI
J U S T I N I A N
Din mila lui Dumnezeu,
Arhiepiscop al Maramureșului și Sătmarului
Iubitului cler, cinului monahal,
dreptcredinciosului nostru popor din Episcopia
Ortodoxă Română a Maramureșului și Sătmarului:
Har, binecuvântare și pace de la Dumnezeu
iar de la noi, calde urări de liniște și fericire
pentru Sfintele Sărbători ale Nașterii Domnului
”Pentru aceasta Domnul meu vă va da un semn:
Iată, Fecioara va lua în pântece şi va naşte fiu
şi vor chema numele lui Emanuel.[…]
El va paşte turma Sa ca un Păstor
şi cu braţul Său o va aduna.
Pe miei îi va purta la sânul Său
şi de cele ce alăptează va avea grijă”.
(Isaia 7, 14; 40, 11)
Iubiţii mei fii sufleteşti,
Într-o zi, din anii trecuţi, când atmosfera din ţara noastră şi din alte părţi ale Europei era foarte întunecată, iar cuvântul lui Dumnezeu era oprit pentru a fi vestit liber, în miercurea din Săptămâna Patimilor am auzit o voce a unui frate de a lui Iuda, care a vândut pe Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, cu 30 de arginţi, după cum ne spune Sfânta Scriptură.
Am auzit o voce care-L batjocorea şi-L umilea pe Iisus Hristos. Inima şi sufletul mi s-au rănit adânc, dar, inspirat de Dumnezeu, am scris cuvintele acestea, prin care am arătat că Iisus Hristos este Fiul lui Dumnezeu Cel aşteptat de tot neamul lui Adam, de la facerea lumii, că Iisus este cel prevestit de toţi patriarhii şi proorocii din Vechiul Testament. Că Hristos este Cel pe care ni-L prezintă Noul Testament, ca Om desăvârşit, Care prin zămislirea Sa, prin minunile Sale, prin moartea şi Învierea Sa, ne-a arătat tuturor că El, Iisus Hristos, este Dumnezeu adevărat prin care toate s-au făcut din câte s-au făcut, după cum ne spune Sfântul Apostol şi Evanghelist Ioan (Ioan I, 1-3).
Toţi câţi cred în El îl ascultă, toţi câţi îl iubesc pe El devin fii ai lui Dumnezeu, moştenitorii Împărăţiei cerurilor, a nemuririi şi fericirii veşnice.
Aceasta este credinţa noastră, aceasta este nădejdea noastră, aceasta este dragostea noastră care a luminat şi ne luminează viaţa dintotdeauna.
Mesajul pe care îl ascultați nu este numai un cuvânt pastoral, pe care slujitorii altarelor îl citesc la marile praznice fiilor noştri duhovniceşti, ci aceasta este un mesaj, un cuvânt, care se adresează la toţi cei ce doresc să găsească un moment de linişte şi bucurie în viaţă.
Pacea, liniştea, bucuria şi fericirea în viaţă o aflăm numai dacă găsim pe cineva care ni le poate asigura, care ne poate da un cuvânt, care să ne asigure toate acestea în sufletul nostru. Acest lucru ni-l poate oferi numai Iisus Hristos, pe Care îl ştie toată lumea de pe pământ, dar pe Care îl cunosc foarte puţini, pentru că nu este suficient să ştii pe cineva pentru a dobândi linişte, bucurie, pace şi fericire. Este cu totul altceva să cunoşti pe cineva, să-l asculţi, să-l urmezi, să-i dăruieşti lui gândurile tale, dorinţele tale, viaţa ta, ca apoi viaţa ta să se umple de lumină, de dor, de dragoste faţă de acel Cineva.
Acum, cu ocazia sfântului şi marelui praznic al Naşterii Domnului, în care creştinii trăiesc din nou zile de bucurie, zile frumoase şi sfinte, am hotărât să vă adresez acest cuvânt ca pe un sfânt dar, în speranţa că îl veţi primi, că îl veţi citi, căutând să-L cunoaşteţi pe Iisus Hristos.
Doresc ca bucuria voastră să rămână, credinţa voastră să se înmulţească şi să crească, ca în lumea de azi atât de neliniştită şi bolnavă cu sufletul, iar cuvintele mele să vă aducă un moment de tărie, pace şi linişte sufletească.
Fraţilor mei, binecuvântaţilor slujitori ai lui Dumnezeu, care se jertfesc la sfintele altare, le adresez un cuvânt, pentru a alege cuvintele care vor crede ei a fi de folos pentru sufletele credincioşilor, la acest măreţ Praznic al Naşterii Mântuitorului Hristos.
Această scrisoare pastorală am intitulat-o simplu: HRISTOS, pentru că acest nume este mai presus de orice nume, atât din cer cât şi de pe pământ sau din cele dedesubt ale pământului (Filipeni 2, 9-11).
Îndemn pe toţi binecredincioşii care cred şi îl iubesc pe Iisus Hristos să se închine, în anul care urmează 2013, în faţa sfintei icoane a Fiului lui Dumnezeu şi să zică: „Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine păcătosul”. Aceasta este rugăciunea lui Iisus pe care o rostesc mereu sfinţii şi monahii în chiliile lor, dimineaţa în zori, seara în amurg şi la miezul nopţii.
Această rugăciune: „Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine păcătosul(a)”, întăreşte în sufletul nostru credinţa şi dragostea în Iisus, care este Hristosul, Fiul lui Dumnezeu Celui viu. După cum Soborul celor Doisprezece Apostoli au mărturisit în faţa Domnului Hristos, când El i-a întrebat: „cine zice lumea că sunt Eu, Fiul Omului?”. „Tu eşti Hristosul, Fiul lui Dumnezeu celui viu”, au răspuns într-un glas Cei Doisprezece Apostoli(Mt. 16, 16).
La această întrebare: „Dar voi cine ziceţi că sunt Eu?”, împreună cu Apostolii, toţi martirii, sfinţii, cuvioşii şi toţi creştinii, de două mii de ani, strigă într-un glas: „Tu eşti Hristosul, Fiul lui Dumnezeu celui viu”.
Aceeaşi întrebare dacă s-ar pune vouă astăzi, ce aţi răspunde în faţa lui Dumnezeu? Cine aţi zice că este Iisus Hristos? Trebuie să răspundeţi cu vorba, dar şi cu fapta voastră, pentru că de acest răspuns depinde mântuirea şi fericirea voastră, mântuirea şi fericirea lumii. Amin.
JUSTINIAN
ARHIEPISCOP AL MARAMUREȘULUI ȘI SĂTMARULUI