2007
2007
PASTORALA DE CRACIUN
– Nasterea Domnului 2007-
Iubitii mei frati,
Sfintele sarbatori de iarna – asa de iubite de poporul român, încep cu Nasterea Domnului, si se încheie cu Marele Praznic al Botezului Domnului. Acum în aceste clipe de ragaz sa reflectam, sa ne oprim si sa meditam, sa aprofundam Taina cea Mare a Întruparii, a Nasterii în lume a Fiului lui Dumnezeu, a Taierii împrejur, dar si a Botezului. Pentru ca mare este Taina acestor momente din viata lumii.
Sfintirea Aghiazmei Mari de la Sf. Liturghie din ziua de Boboteaza încheie cele trei mari momente din viata lui Iisus Hristos: Nasterea; Taierea împrejur si aratarea Domnului la Iordan – actele tin de firea omeneasca a Mântuitorului si Botezul, act solemn de pocainta, facut de Domnul în numele tuturor fiilor lui Adam, a întregului neam omenesc, cu care si-a început lucrarea Sa dumnezeiasca pe pamânt, dar în cadrul caruia a aparut si s-a aratat omenirii lucrul cel mai esential, pentru ca la Iordan s-a descoperit Taina cea mare, Taina Sfintei Treimi. De aceea, acest praznic, pe lânga numele de Boboteaza, pe lânga numele de Botezul Domnului, mai poarta si numele de Epifania, ceea ce în limba noastra se tâlcuieste Aratarea Domnului. Pentru ca azi, am vazut cele Trei fete a lui Dumnezeu. Cele trei ipostaze a Prea Sfintei Treimi, Fiul în chip omenesc, a primit de la Ioan botezul în Iordan. Duhul Sfânt ,,Duhul lui Dumnezeu”, care este numit de Sf. evanghelist, în chip ca de porumbel, coborând din cer peste Fiul si râurind peste El, iar de sus glasul Tatalui, glasul celui necuprins si nevazut de nimeni, glasul lui Dumnezeu s-a auzit, spunând: ,,Acesta este Fiul meu cel iubit întru care am binevoit”(Matei 3,17)
Acest cuvânt, aceasta marturie a Tatalui aprinde în suflet un foc mistuitor, focul credintei si a iubirii nelimitate în Domnul nostru Iisus Hristos. Acum noi am primit marturie direct de la Dumnezeu Tatal, ca Iisus Fiul Mariei din Nazaret, ca Pruncul plapând ce s-a nascut în pestera din Betleem, ca Pruncul care s-a umilit si a opta zi a primit sa fie taiat împrejur, este Fiul lui Dumnezeu.
Asa dupa cum prin Nastere si prin Taierea Împrejur s-a aratat om si barbat desavârsit, asa la Iordan, glasul Tatalui, a marturisit în auzul tuturor, timpurilor si a tuturor locurilor si fapturilor ceresti si pamântesti, ca acest barbat, acest Iisus este Hristos, ca acest om este si Dumnezeu adevarat din Dumnezeu adevarat, este chiar Fiul si Cuvântul lui Dumnezeu.
Iubitii mei frati, (ne spune Scriptura)
Acest Cuvânt al lui Dumnezeu Tatal, este cel mai mare dar a praznicului. La Iordan s-a aratat Prea Sfânta Treime ce s-a materializat aici la Iordan pentru noi, dar s-a aratat si unitatea desavârsita a Prea Sfintei Treimi.(1 Ioan 5,7) Acest dar sa-l primim si sa-l purtam în suflet toata viata, credinta în Prea Sfânta Treime, pe care cei nepriceputi n-o primesc, pentru ca taina aceasta este cuprinsa numai de fapturile cu suflet curat, fiinte care au gândul nestricat ca gândul pruncilor nepatati.
De acum în fiecare casa , în fiecare suflet sa rasune mereu glasul lui Dumnezeu, care prezentându-ne pe Iisus Hristos ce s-a nascut în Betleem, a zis: ,,Tatal” ,, Acesta este Fiul meu cel iubit, întru care am binevoit”(Matei 3,17) Iar ecoul acestui cuvânt sa tina mereu aprinsa în sufletul nostru credinta si dragostea fierbinte, în Domnul nostru Iisus Hristos. Încrederea desavârsita în puterea si în bunatatea Lui Iisus pentru ca prin aceasta, dobândind viata, si fericire vesnica – dupa cum ne asigura Domnul zicând: ,,aceasta este viata vesnica; sa te cunoasca pe Tine, singurul Dumnezeu adevarat si pe Iisus Hristos, pe Care L-ai trimis “.(Ioan 17,3) care nu ne-a lasat prada mortii si diavolului.
Glasul lui Dumnezeu care a grait la Iordan nu s-a auzit nici în Betleem si nici la templu când Domnul era prunc mic, ci când El la Iordan, Pruncul ce s-a nascut în Betleem, era barbat desavârsit pentru ca Iisus Hristos si-a început activitatea si pe temeiul acestui adevar a asezat Dumnezeu Tatal toata lucrarea lui Hristos în lume : ,,acesta este Fiul Meu”, calitate de Dumnezeu. Dumnezeirea lui Hristos, este baza mântuirii lumii ,,cauza universala care pe toate le împlineste” cum zice si marele Dionisie (Despre Numele Divine).
Dumnezeirea lui Iisus Hristos este ,,Piatra”, dupa cum ne spune Sf. Scriptura, pe care este întemeiata toata lucrarea Domnului de mântuire a lumii.
Dumnezeirea lui Iisus Hristos, este piatra pe care s-a întemeiat Biserica lui Hristos care este Împaratia lui Dumnezeu pe pamânt, dupa cum ne-a asigurat Domnul când a spus în fata apostolilor, care au crezut si au marturisit: ,,Tu esti Hristos Fiul lui Dumnezeu celui viu” la care Domnul a raspuns :,,pe aceasta piatra voi întemeia Biserica mea si portile iadului nu o vor birui”(Matei 16,16).
Drept mariti crestini,
Oricine crede sau marturiseste ca ,,piatra” nu este Hristos sau ca Biserica este întemeiata pe o persoana omeneasca, este un antihrist adica un dusman un potrivnic a lui Iisus Hristos. Este un demon, la care Hristos îi zice: ,,Înapoia Mea, satano! Piatra de poticnire îmi esti, pentru ca nu cugeti cele ce sînt ale lui Dumnezeu, ci cele ce sînt ale oamenilor”. (Mt.16, 23) ,,Iubitilor, nu dati crezare oricarui duh, ci cercati duhurile daca sunt de la Dumnezeu, fiindca multi prooroci mincinosi au iesit în lume.
În aceasta sa cunoasteti Duhul lui Dumnezeu; orice duh care marturiseste ca Iisus Hristos a venit în trup, este de la Dumnezeu.
Si orice duh, care nu marturiseste pe Iisus Hristos, nu este de la Dumnezeu, ci este duhul lui antihrist, despre care ati auzit ca vine si acum este chiar în lume” ( 1 Ioan 4,1,2,3 ), asa cum Domnul a zis lui Petru când acesta a îndraznit sa-l abata pe Iisus Hristos de la planul Sau Dumnezeiesc.
Biserica-Împaratia lui Dumnezeu nu-i întemeiata nici pe persoane omenesti si nici pe credinta unor oameni. A spune ca Biserica este întemeiata pe o persoana omeneasca este cea mai mare greseala, dar tot o ratacire este si a spune ca Biserica – Împaratia lui Dumnezeu, este întemeiata pe credinta unor oameni. Biserica, Crestinismul, Împaratia lui Dumnezeu în lume este întemeiata pe adevarul fundamental– neschimbabil, nepieritor ; ca Iisus Hristos este Fiul lui Dumnezeu celui viu. Pe Dumnezeirea lui Iisus Hristos este deci întemeiata Biserica, Împaratia lui Dumnezeu pe pamânt. Credinta în aceasta înseamna a nu accepta ca Biserica este întemeiata pe nisip, pe un teren foarte miscator si nestatornic, pe elemente subiective, pentru ca nimic nu este mai subiectiv decât persoana si credinta unor oameni, ori Biserica nu este întemeiata pe umbre, ci pe stânca cea tare, pe piatra, care este divinitatea lui Iisus Hristos. Dumnezeirea lui Hristos este temeiul obiectiv, pe care este întemeiata Biserica lui Hristos, aceasta este piatra, stânca vesnica care niciodata nu trece, nu se misca, nu dispare si de aceea ea da tarie Bisericii pe care nici portile iadului nu o pot birui în acest lucru, în aceasta realitate, în aceasta învatatura sta sau cade, are sau nu are calitatea de crestin, orice om.
Cine nu crede ca Iisus este Hristos, ca Iisus este Fiul prea iubit al Tatalui, asa cum am auzit ca Tatal a spus la Iordan, cine nu crede ca Iisus Hristos este Fiul lui Dumnezeu celui viu asa cum au crezut si au marturisit Sfintii apostoli prin gura Sf. Ap. Petru, cine nu crede ca Hristos este ,,piatra” pe care este întemeiata Biserica, asa cum ne spune Duhul Sfânt prin profeti si prin apostoli, acela nu este crestin adevarat, nu este pe calea cea dreapta care duce la mântuire si la îndumnezeire.
Iubitii mei frati,
Ca o urmare a credintei si dragostei noastre sa asezam chipul, icoana Domnului în casele noastre si sub aceasta icoana sa aprindem o candela din când în când. Sa ne crestem copiii în lumina ce curge din icoana si viata Mântuitorului, sa-i învatam sa vesteasca cât mai des numele lui Iisus Hristos, asa cum fac crestinii buni si calugarii în chiliile lor, care si în somn de multe ori rostesc numele lui Iisus. Când buzele omului rostesc numele lui Iisus, toti demonii fug pentru ca toate puterile iadului se cutremura când aud pe cineva rostind si pomenind numele Domnului, zicând: Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu miluieste-ma aceasta scurta rugaciune se numeste rugaciunea inimii, sau rugaciunea lui Iisus.
Rugaciunea aceasta este o arma puternica împotriva diavolului, de aceea toti oamenii lui Dumnezeu se folosesc de ea.
Aceasta puternica rugaciune o poate rosti si calatorul, si muncitorul de pe ogor, din fabrica sau din mina. Si copilul, si tânarul si batrânul. Prin aceasta rugaciune noi putem curati vazduhul duhovnicesc, care este foarte poluat acum, cu negura, si gazele otravitoare si ucigatoare de suflet a pacatelor.
Când toti crestinii ar rosti rugaciunea aceasta neîntrerupt viata s-ar transforma, s-ar transfigura, s-ar însenina si ar deveni curata, cum a fost atmosfera în paradis, înainte de caderea omului în pacat.
De azi înainte, încercati fratilor sa rostiti în gând cât mai des, numele lui Iisus – si veti vedea cât de dulce va deveni pentru voi viata duhovniceasca.
Binecuvântarea Domnului sa vina peste voi cu al sau har si cu a Sa iubire de oameni. Sarbatori fericite si un an nou binecuvântat.
La multi ani!
Al vostru al tuturor fierbinte rugator catre Dumnezeu.
† Justinian Chira
Episcopul Maramuresului si Satmarului